Met welke projecten ben je nu bezig?
‘Een van onze grootste programma’s is het nieuwe verkeersleidingssysteem iCAS. Zo’n wisseling van systeem is niet zomaar geregeld, daar zit veel techniek achter. Het liefste willen we dat het nieuwe systeem honderd procent op het oude lijkt. Maar dat kan niet altijd. Samen met mijn collega van de afdeling Operational Risk Management beoordelen we de verschillen met betrekking tot veiligheid, efficiëntie en milieu.'
Wat is het mooiste project dat je hebt gedaan?
‘Zo’n gigantische klus als iCAS heeft invloed op heel LVNL. Het rapport dat wij daarover opstellen is bepalend: geeft de inspectie groen licht voor de omschakeling naar het nieuwe systeem? Het is prachtig om dit met z’n allen voor elkaar te krijgen.
Wat ook een interessant project was: tijdens de coronapandemie lag de luchtvaart natuurlijk behoorlijk stil, waardoor alle vliegtuigen ineens ergens geparkeerd moesten worden. Tegelijkertijd moesten er ook vluchten mogelijk blijven. Ik heb toen enkele opties uitgewerkt. Uiteindelijk werd de beslissing genomen om de Aalsmeerbaan te gebruiken als parkeerplaats. Ik vond het heel tof dat mijn input gebruikt is voor zo’n bijzondere situatie.’
Hoe is de sfeer bij jullie?
‘We werken met acht experts en twee data analisten, verdeeld over twee ruimtes. Daarnaast werken er ook enkele luchtverkeersleiders gedeeltelijk met ons mee, zodat we snel kunnen afstemmen en overleggen.
Het is een diverse club mensen: sommigen werken hier al jaren, anderen komen net binnen. We houden allemaal van ons vak en dagen elkaar uit om steeds weer te zoeken naar nieuwe manieren om data te analyseren, en te vertalen naar een concreet verhaal.’