Procedures

Procedures

Om het luchtverkeer in juiste banen te leiden, maakt LVNL gebruik van vastgelegde procedures en werkwijzen. Veiligheid, efficiëntie en milieu staan daarbij voorop. Bij de afdeling Procedures ontwerpen we deze richtlijnen en vliegroutes. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor het ontwikkelen van kaarten voor luchtvarenden, en het vertalen van veranderende regelgeving naar nieuwe werkwijzen.

Werken bij Procedures

Bij Procedures werken ruim vijftig mensen in verschillende domeinen. Zo zijn er ontwerpers die verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen van nieuwe vliegroutes of procedures. Contentmanagers verzorgen de handboeken en digitale content voor luchtverkeersleiders en luchtvarenden. Analisten vertalen de vragen die vanuit LVNL, de overheid of de luchthavens komen naar onze technische ontwerpers. En ten slotte werken er mensen die sterk zijn in het maken van grafische en digitale content.

Procedures

Peter, teamleider Procedures:

‘Hier streven we iedere dag weer naar veiliger, efficiënter en beter.’

Wat ga je doen als je op deze afdeling komt werken?

‘Bij Procedures werken we met veel verschillende specialisten. We werken vaak in teams aan vraagstukken. Vragen of problemen waar luchtverkeersleiders tegenaan lopen bijvoorbeeld. Of de luchthaven wil weten of iets efficiënter kan, omwonenden blijken last te hebben van een bepaalde vliegroute of de overheid komt met nieuwe regelgeving. Wij zoeken uit wat er veranderd kan en moet worden in de regels of afspraken, verwerken die ideeën tot nieuwe procedures of werkwijzen en passen de handboeken en eventueel de vliegroutes aan.’

Naar wat voor mensen is de afdeling Procedures op zoek?

‘Hier werken mensen met heel diverse achtergronden. In de basis vragen we om een afgeronde hbo- of universitaire opleiding, en affiniteit met de luchtvaart. Een aantal mensen in ons team heeft de hbo-opleiding Aviation afgerond, of Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU-Delft gestudeerd. Maar we hebben ook analisten, datamanagers, cartografen, GIS-experts, juristen en zelfs Neerlandici in dienst, die verantwoordelijk zijn voor het maken van onze handboeken en digitale content. Daarnaast zijn ook mensen met een vliegopleiding zeker welkom.

Wat er bij Procedures van je gevraagd wordt, is dat je heel breed, over alle afdelingen heen, vragen en problemen kunt verzamelen. En net zo breed op zoek gaat naar mogelijkheden en oplossingen. Zo werk je het ene moment aan een wijzigingsverzoek vanuit de luchtverkeersleiders, en het andere moment puzzel je op een juridisch vraagstuk vanuit de Luchthaven Rotterdam.’

Gevarieerd werk dus? 

‘Er veranderen continu dingen in de luchtvaart, of dat nu gaat om regelgeving, technologische ontwikkelingen of maatschappelijk belang. Er is dus altijd werk voor ons. Als de regering een nieuw besluit heeft genomen, of er worden op Europees of internationaal niveau nieuwe regels bepaald, dan vertalen wij dat naar nieuwe procedures.

Zo mogen vliegtuigen tegenwoordig bijvoorbeeld iets dichter achter elkaar vliegen, omdat moderne types minder wervelingen veroorzaken waar een achterliggend vliegtuig last van kan hebben. De capaciteit gaat dan iets omhoog, waardoor we langer kunnen blijven vliegen op de baan die vanuit milieu-oogpunt de voorkeur heeft.

Verder worden wij ook geregeld betrokken bij preventief onderhoud. Een voorbeeld: omdat het magnetische noorden ieder jaar een beetje verschuift, moeten de procedures steeds aangepast worden in publicaties en kaartmateriaal voor luchtvarenden.’

Wat maakt het zo leuk om voor Procedures te werken?

‘Ons werk doet er echt toe: als wij zaken onderzoeken en implementeren, heeft dat vaak gevolgen voor anderen. Zo hebben we bijvoorbeeld een nieuwe vluchtroute boven Noord-Holland ontworpen, zodat bewoners van Castricum en Uitgeest minder last hebben van vliegtuiggeluid in de nacht. Daarvoor moet je soms creatief zijn: voor deze oplossing hebben we gebruik gemaakt van een technologie die tot voor kort alleen nog in de bergen werd gebruikt. Dan ga ik er zelf ook heen om het verschil te beleven. Het is mooi om op die manier iets te kunnen betekenen.’

Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!

Tristans ervaringen op deze afdeling

Tristan werkt als flight procedure designer aan vliegprocedures voor het Nederlandse luchtruim. ‘Ik krijg energie van uitleggen hoe een procedure tot stand komt. Zonder het te simpel te maken – zo’n procedure ís namelijk niet simpel. De 3D-visualisaties die ik heb ontwikkeld, helpen daarbij. Je ziet bij mensen ineens het kwartje vallen: “Zó werkt dat dus!”’

Tristans ervaringen op deze afdeling

Meer persoonlijke verhalen van collega's

Nieuwsgierig naar meer persoonlijke verhalen over het werken bij Luchtverkeersleiding Nederland? Ben jij benieuwd hoe het echt is om te werken als bijvoorbeeld luchtverkeersleider, businessanalist, monteur of developer bij LVNL? Je leest het in deze serie blogs!