Voor toelating tot de selectie gelden, naast andere eisen, ook specifieke leeftijdseisen. LVNL heeft per jaar slechts een zeer beperkt aantal opleidingsplekken beschikbaar. Voor een goede bedrijfsvoering is het belangrijk om alleen kansrijke kandidaten in opleiding te nemen. Uit onderzoek blijkt dat de slagingskans in de opleiding afneemt met een toename van de leeftijd.
Daarnaast is de pensioensleeftijd voor luchtverkeersleiders op dit moment 58, omdat LVNL de volledige opleidingskosten betaalt is het natuurlijk van belang om mensen op te leiden die nog langere tijd werkzaam kunnen zijn voor de organisatie. Met het hanteren van de maximale leeftijdsgrens van 30 jaar voor de meeste luchtverkeersleiderfuncties vormt LVNL geen uitzondering ten opzichte van andere luchthavens die in complexiteit vergelijkbaar zijn met Schiphol.
Wanneer je relevante luchtverkeersleidingservaring hebt, kan LVNL – afhankelijk van de specifieke ervaring – een uitzondering maken op deze leeftijdsgrens. Meer gedetailleerde informatie over de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling met betrekking tot de leeftijdsgrenzen kun je vinden op de website van de CGB, bij oordeel 2009-123