Wat maakt het werk van een luchtverkeersleider op Maastricht Aachen Airport interessant?
Je hebt als verkeersleider op Maastricht Aachen Airport te maken met een combinatie van vakantiecharters, cargovluchten en recreatieve vluchten. Je werkt zowel met vliegtuigen die vliegen met Visual Flight Rules (VFR, op zicht) als met Instrumental Flight Rules (IFR, met behulp van instrumenten). In 2019 waren er zo’n 16.000 vliegbewegingen.
Wat Maastricht Aachen Airport kenmerkt en onderscheidt van de andere vliegvelden is de infrastructuur: er is één start- en landingsbaan met maar weinig taxibanen. Daarbij liggen er drie verschillende vliegvelden binnen 25 km, waarvan de Nato Airbase GeilenKirchen op de landsgrens met Duitsland. Dit maakt het een erg afwisselende luchthaven om te werken.
In 2022 verplaatst de fysieke luchtverkeersleiding van Maastricht Aachen Airport naar het hoofdkantoor van LVNL op Schiphol-Oost. We maken hiervoor gebruik van de remote tower technologie. Dit betekent dat vanaf dan luchtverkeersleiders vanuit het remote tower center op Schiphol-Oost het aankomende en vertrekkende vliegverkeer op deze luchthaven begeleiden.