Wat ga je doen als je voor Procedures and Systems gaat werken?
‘Wij informeren, adviseren en vertegenwoordigen de afdeling OPS, ofwel Operatie: de luchtverkeersleiders in de toren en in de radarzaal. Hebben zij bijvoorbeeld een verandering aan een procedure of systeem nodig, dan vertalen wij de vraag naar de partij die dit gaat bouwen of aanpassen. Wij komen met het eindresultaat weer terug bij de luchtverkeersleiders en toetsen: is dit wat je wilde hebben?’
Komen de vragen altijd van luchtverkeersleiders?
‘De vragen kunnen van luchtverkeersleiders komen, maar zeker ook van buiten. Als de wetgeving bijvoorbeeld verandert, heeft dat vaak gevolgen voor de systemen en procedures van luchtverkeersleiders. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de opkomst van drones of maatschappelijke kwesties zoals het stikstofdossier. Nieuwe ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op het werk van de luchtverkeersleiders.’
Naar wie is de afdeling Procedures and Systems op zoek?
‘Mensen met een ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit, die denken in oplossingen en pragmatisch zijn. Bovendien moet je hier overtuigend kunnen uitleggen waarom een eventuele verandering noodzakelijk is, of verbetering brengt. OPS moet volledig op je kunnen vertrouwen.
Daarnaast is het hier belangrijk dat je goed kunt communiceren, verbinding kunt maken. Je hebt veel contact met andere afdelingen van LVNL én stakeholders van buiten, zoals bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Maar bijvoorbeeld ook de luchtvaartpolitie of overheidsinstellingen, zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Inspectie Leefomgeving en Transport.
Iedereen die belangen heeft in de luchtvaart, zit regelmatig met ons aan tafel. Onze procedures en systemen zijn dus altijd aan verandering onderhevig.’
Met welke achtergrond kun je hier werken?
‘Een speciale opleiding om bij ons te werken bestaat niet. Iedereen die hier binnenkomt, krijgt een ‘on-the-job’ training, om alle processen en systemen waarmee OPS werkt goed in beeld te hebben. Dat duurt gemiddeld een half jaar tot een jaar.
Sommige medewerkers zijn hier ingestroomd vanuit OPS - zelf ben ik ook luchtverkeersleider geweest. Een luchtvaartgerelateerde opleiding heeft z’n voordelen, maar er werkt bijvoorbeeld ook iemand in ons team net een technische hbo-opleiding. Het belangrijkst is: heb je een operationele inslag en ben je bereid om alles te leren?’
Wat maakt het zo leuk om op deze afdeling te werken?
‘Je weet nooit van tevoren hoe je dag eruitziet. Sommige wijzigingen of veranderingen plannen we in omdat ze van tevoren bekend zijn, maar een aanzienlijk deel van de afwijkingen of vragen komt onverwacht, en dan moet je ad hoc oplossingen bedenken.
Een parachute-evenement in een druk stuk luchtruim, een enorme toename van VIP-vluchten bij de Formule 1 of een defect radarsysteem: wij staan altijd paraat om te zorgen dat de luchtverkeersleiders daarmee uit de voeten kunnen. En ook een belangrijk onderdeel: we zijn een ontzettend gezellige en warme afdeling, dat is van grote waarde voor het werkplezier.’
Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!