LVNL is de ideale match waar innovatie, luchtvaart en duurzaamheid samenkomen
Techniek

Maintenance Specialist Navigatie Chiel vertelt

‘LVNL is de ideale match waar innovatie, luchtvaart en duurzaamheid samenkomen’

Omschrijf jouw werk 

Ik zeg altijd zelf: wij zorgen voor de instandhouding van de capaciteit voor het landende verkeer op Schiphol. Dit doen wij door de landingssystemen, ook wel ILS systemen (Instrument Landing System)  , op Schiphol te onderhouden. Verder zijn wij verantwoordelijk voor alle navigatiebakens die door heel Nederland verdeeld staan.Wij zorgen met de systemen dat mensen kunnen terugkomen van vakantie, vliegtuigen landen namelijk op het ILS systeem.  

Er zijn 3 afdelingen: Navigatie, Communicatie en Surveillance. Wie doet wat?  

Iedere afdeling is op zichzelf verantwoordelijk voor een bepaald domein aan systemen. Zo is “COM”, ofwel communicatie, verantwoordelijk voor alle systemen die letterlijk met communiceren te maken hebben. Dit zijn de systemen die zorgen dat de luchtverkeersleider en piloot met elkaar kunnen praten. “SUR”, onze surveillance afdeling, creërt zicht op het vliegtuig, door deze op een radarscherm te projecteren. Zo ontvangen de luchtverkeersleiders, ook zonder een vliegtuig met het blote oog te zien, de juiste informatie over het vliegtuig  en kunnen zij de deze aansturen.. En “NAV”, oftewel navigatie, zorgt ervoor dat de informatie van de luchtverkeersleider, ook in de systemen van het vliegtuig terecht komen. Met als voornaamste doel de landing.  

Beschrijf hoe jouw dag eruit ziet  

Een groot deel van ons werk wordt ruim van tevoren ingepland en afgestemd met de operatie. Ondanks deze planning, zien onze dagen er vaak anders uit; een dag is nooit hetzelfde. Je moet dan ook flexibel hiermee om kunnen gaan.  Het ene moment zit je als adviseur in een projectgroep en het andere momentsleutel je aan een radarsysteem in het veld.  

“Wat zo leuk is? Werken op hoog technisch niveau, maar ook heel praktisch en verantwoordelijk werk uitvoeren.”

Chiel Maintenance Specialist Navigatie
Foto Chiel aan het werk

Omschrijf jouw werk in 3 woorden 

Multifunctioneel, verantwoordelijk en technisch.

Welke kennis moet je in huis hebben om te starten in jouw functie?  

Er is niet een specifieke opleiding die je nodig hebt om te kunnen starten. Affiniteit met hoog frequente radio technieken, basiskennis in verschillende engineering vakken, zoals electrical en mathematica, zijn handig om te hebben. Ook praktische kennis en vaardigheden komen van pas in het werkveld. Wanneer je start als maintenance specialist word je intern opgeleid en begeleid. Je volgt verschillende cursussen voordat je het werkveld instapt. Elk jaar doen we examens om ons kennisniveau op peil te houden en  volgen we opfriscursussen om up-to-date te blijven.  

Welk project springt er voor jou uit?  

Dat is de vervanging vanhet ILS (Instrument Landing System) op één van de ladingsbanen van Schiphol Airport. We hebben in een hele korte tijd en onder flinke druk een compleet nieuw systeem opgeleverd. Alle werkzaamheden werden ’s nachts uitgevoerd. Uiteindelijk sluit zo’n project af met een meetvlucht door een meetvliegtuig die test of het nieuwe systeem betrouwbaar werkt. Toen de piloot doorgaf: ‘’het werkt!’’, was ik echt enorm trots!  

“Toen de piloot doorgaf: ‘’het werkt!’’, was ik echt enorm trots!”

Chiel Maintenance Specialist Navigatie  

Waarom ben jij gaan werken in de luchtvaartsector?

De luchtvaartsector heeft mij van jongs af aan al geïnteresseerd en vind ik een stukje wonderlijke natuurkunde. Dat ik dit nu in mijn baan mag toepassen, is wat dit voor mij echt de ideale baan maakt. Daarnaast opereren wij op een hoog technisch niveau, maar toch heel praktisch en verantwoordelijk. 

Foto Chiel met collega op inspectie

Welke doorgroeimogelijkheden zijn er?   

Je start in de functie als junior en kan daarna doorgroeien naar medior en senior specialist. Naarmate je meer ervaring en kennis opbouwt, groeit natuurlijk ook je niveau binnen het team. Je kunt er dan ook neventaken bijkrijgen zoals het adviseren in projectgroepen of de rol van dag-coördinator.  

Wat is jouw kracht? 

Ik denk dat mijn “handson-mentaliteit” een grote bijdrage levert in het team. Ik hou niet van te lang wachten op antwoorden of werkzaamheden die efficiënt en snel uitgevoerd kunnen worden. Geen getreuzel, gewoon lekker doorwerken.   

“Wij zorgen ervoor dat mensen kunnen terugkomen van vakantie, dankzij het ILS systeem”

Chiel Maintenance Specialist Navigatie

Wanneer past deze baan echt bij iemand?

Als je graag veel op pad bent en niet van veel kantoorwerk houdt, dan is dit wel een functie voor jou. Deze baan past nog meer bij je als je affiniteit met luchtvaart en basis ervaring in de techniek hebt. LVNL heeft enorm veel te bieden: goede arbeidsvoorwaarden, een superloyaal team,veel doorgroeimogelijkheden en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling.  

Maintenance Specialist Navigatie Chiel | De kracht achter luchtvaart

Maintenance Specialist Navigatie Chiel | De kracht achter luchtvaart

Ben je net als Chiel graag op pad buiten de deur? Dan is maintenance specialist navigatie wellicht wat voor jou.

Interessegebieden bij LVNL