Samenwerken en actief informatie ophalen. Continu is analist Mark in gesprek met collega’s om luchtverkeersleidingprocedures aan te passen of te optimaliseren. Benieuwd hoe zijn werkdag eruitziet? Lees dan verder.
Wat doe je als ANALIST?
'Als analist in air traffic management begeleid je het proces rondom wijzigingsverzoeken in het luchtruim en luchtverkeersprocedures. Je beheert de planning, onderzoekt wet- en regelgeving en werkt mee aan het opstellen van ontwerpeisen voor nieuwe of bestaande procedures. Je bent dus als analist inhoudelijk betrokken bij veranderingen in het luchtruim, met een focus op veiligheid, regelgeving en samenwerking met diverse stakeholders en operationele collega's.
Kun je een voorbeeld geven uit het werkveld?
'Je analyseert problemen, stelt een dossierteam samen en onderzoekt bijvoorbeeld hoe routes efficiënter kunnen worden gemaakt, zoals kortere vluchten in de nacht of het weekend. Daarbij houd je rekening met bestaande punten in het luchtruim, afspraken met partners zoals MUAC, en de wens om zo min mogelijk systeemaanpassingen te doen. Een standaarddossier heeft een doorlooptijd van 3 tot 6 maanden. Dossiers met een projectmatige aanpak duren vaak 6 tot 12 maanden. Het zijn dus grote en redelijk langlopende projecten waar je aan werkt. Ook complexe onderwerpen zoals het implementeren van veiligheidsaanbevelingen komen voorbij, waarbij je meewerkt aan de wijziging of implementatie van procedures waardoor de veiligheid gewaarborgd of vergroot wordt. Dit doe je allemaal binnen de kaders van bestaande wet- en regelgeving.'
Werk je veel samen met andere afdelingen?
'Je werkt samen met collega’s met andere functies van verschillende afdelingen zoals ontwerpers, veiligheidsexperts (ORM), capaciteitsspecialisten (CMA) en systeemarchitecten. Alles moet voldoen aan wet- en regelgeving, en uiteindelijk worden goedgekeurd door Operational Support and Development (OSD). Je hebt contact met luchtverkeersleiders om expertise op te halen. Daarnaast werken we ook veel samen met de collega’s die de trainingen voor de luchtverkeersleiders ontwikkelen. Hoe meer invloed de wijziging heeft op het werk van een luchtverkeersleider, hoe uitgebreider de training moet zijn. Om een wijziging te realiseren werken we dus nauw met elkaar samen en wisselen continu informatie uit.'
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
'Het is een wisselwerking tussen afstemming met collega’s, informatie actief ophalen en informatie op de juiste manier verwerken. Mijn werkdag is vaak heel dynamisch; veel met collega’s praten, afstemmen en overleggen. Daarna is het tijd om alle informatie geconcentreerd te verwerken.'
Wat is jouw achtergrond?
'Ik heb Aviation Operations gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam. Daar krijg je echt de basis mee over luchtvaart. Die basis is heel sterk, maar de wet-en regelgeving waar je bij LVNL mee werkt is nog wel een vak apart.'
Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?
'Ik heb mijn afstudeerstage hier gedaan. Ik heb deze met succes afgerond en kon toen blijven plakken als Junior Ontwerper.'