Mark analist air traffic management

Analist air traffic management Mark

Air Traffic Management Procedures

‘Je kunt niet op alle vragen meteen antwoord hebben’

Samenwerken en actief informatie ophalen. Continu is analist Mark in gesprek met collega’s om luchtverkeersleidingprocedures aan te passen of te optimaliseren. Benieuwd hoe zijn werkdag eruitziet? Lees dan verder.

Wat doe je als ANALIST? 

'Als analist in air traffic management begeleid je het proces rondom wijzigingsverzoeken in het luchtruim en luchtverkeersprocedures. Je beheert de planning, onderzoekt wet- en regelgeving en werkt mee aan het opstellen van ontwerpeisen voor nieuwe of bestaande procedures. Je bent dus als analist inhoudelijk betrokken bij veranderingen in het luchtruim, met een focus op veiligheid, regelgeving en samenwerking met diverse stakeholders en operationele collega's.

Kun je een voorbeeld geven uit het werkveld?

'Je analyseert problemen, stelt een dossierteam samen en onderzoekt bijvoorbeeld hoe routes efficiënter kunnen worden gemaakt, zoals kortere vluchten in de nacht of het weekend. Daarbij houd je rekening met bestaande punten in het luchtruim, afspraken met partners zoals MUAC, en de wens om zo min mogelijk systeemaanpassingen te doen. Een standaarddossier heeft een doorlooptijd van 3 tot 6 maanden. Dossiers met een projectmatige aanpak duren vaak 6 tot 12 maanden. Het zijn dus grote en redelijk langlopende projecten waar je aan werkt. Ook complexe onderwerpen zoals het implementeren van veiligheidsaanbevelingen komen voorbij, waarbij je meewerkt aan de wijziging of implementatie van procedures waardoor de veiligheid gewaarborgd of vergroot wordt. Dit doe je allemaal binnen de kaders van bestaande wet- en regelgeving.'

Werk je veel samen met andere afdelingen?

'Je werkt samen met collega’s met andere functies van verschillende afdelingen zoals ontwerpers, veiligheidsexperts (ORM), capaciteitsspecialisten (CMA) en systeemarchitecten. Alles moet voldoen aan wet- en regelgeving, en uiteindelijk worden goedgekeurd door Operational Support and Development (OSD). Je hebt contact met luchtverkeersleiders om expertise op te halen. Daarnaast werken we ook veel samen met de collega’s die de trainingen voor de luchtverkeersleiders ontwikkelen. Hoe meer invloed de wijziging heeft op het werk van een luchtverkeersleider, hoe uitgebreider de training moet zijn. Om een wijziging te realiseren werken we dus nauw met elkaar samen en wisselen continu informatie uit.'

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

'Het is een wisselwerking tussen afstemming met collega’s, informatie actief ophalen en informatie op de juiste manier verwerken. Mijn werkdag is vaak heel dynamisch; veel met collega’s praten, afstemmen en overleggen. Daarna is het tijd om alle informatie geconcentreerd te verwerken.'

Wat is jouw achtergrond?

'Ik heb Aviation Operations gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam. Daar krijg je echt de basis mee over luchtvaart. Die basis is heel sterk, maar de wet-en regelgeving waar je bij LVNL mee werkt is nog wel een vak apart.'

Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?

'Ik heb mijn afstudeerstage hier gedaan. Ik heb deze met succes afgerond en kon toen blijven plakken als Junior Ontwerper.'

Het is kennis vergaren en continu praten met specialisten. Ik leer hierdoor elke dag weer en dat vind ik juist heel leuk!

Mark Analist air traffic management

Wat maakt werken als analist zo leuk?

'Je kunt niet op alle vraagstukken meteen het antwoord hebben. Je moet echt aan de slag gaan om een dossierteam op te stellen en alle expertises te verzamelen. Het is kennis vergaren en continu praten met specialisten. Ik leer hierdoor elke dag weer. Dat vind ik juist heel leuk, het is een hele leerzame functie.'

Wat moet je in huis hebben voor jouw functie?

'Je moet doortastend zijn en de juiste vragen kunnen stellen. De probleemcasus die er ligt moet je zo concreet mogelijk in kaart kunnen brengen. Je moet de informatie echt actief ophalen, dus niet bang zijn om bij andere collega’s binnen te stappen.'

Hoe ziet jouw afdeling eruit?

'Ik werk voor de afdeling ATM Procedures, daarin heb je verschillende functiegroepen zoals de coördinatoren, ontwerpers, architecten, content managers en analisten. De analisten en ontwerpers werken samen en we werken met een team van 6 analisten.'

Hoe is de sfeer binnen het team?

 'Binnen de afdeling zijn zoveel verschillende collega’s en types. Het is een mix tussen ervaren collega’s en junioren. Het is echt een goede mix en daardoor ook echt gezellig. We werken met z’n allen op één kamer, dan kan je op een drukke dag ineens met 15 mensen samenwerken.'

Wat is jouw kracht?

‘Ik ben een echte teamspeler, een eigenschap die ik goed in mijn functie kan gebruiken omdat je met een team aan een dossier werkt.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig?

‘Niet omdat het een mooi vliegtuig is, maar ik blijf het onwerkelijk vinden dat een A380 de lucht in kan.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Dat zijn toch wel de Alpen, of het nou winter of zomer is.’

Je moet doortastend zijn en de juiste vragen kunnen stellen. Je moet de informatie actief ophalen en dus niet bang zijn op collega's af te stappen.

Mark Analist air traffic management