Iedere dag fietste hij naar school in Den Helder en kwam dan altijd langs vliegveld De Kooy. De luchtvaart kreeg toen steeds meer zijn interesse. Eerst wilde hij vlieger worden. Toen dat er niet in zat, kwam de luchtverkeersleiding in beeld.
Joost: ‘De keuze om militair te worden was niet zo moeilijk, de opleiding en de uitzendingen leken me altijd al heel erg interessant en van die keuze heb ik nog altijd geen spijt!’
Hoe gekomen tot dit werk?
Na de HAVO en een jaartje VWO wilde ik vlieger worden bij de Luchtmacht. Tijdens de selectierondes bleek dat vliegen niet ging lukken. Wel kreeg ik de mogelijkheid om luchtverkeersleider te worden.
Je bent nu luchtverkeersleider en afdelingshoofd. Wat houdt die combinatie in?
Als hoofd van de afdeling ben ik verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding, de brandweer, de meteo, de bird control unit. Dus naast het draaien van diensten als luchtverkeersleider op de toren ben ik ook achter mijn bureau te vinden voor andere taken.
Daarnaast hou ik me bezig met de gebruiksgereedheid van het landingsterrein: zorgen dat we overal goed opgeleid en getraind personeel hebben. Ook ben ik nog regelmatig op Vlieland te vinden als Range Controller.
Wat is de uitdaging in je werk?
Ik werk nu ruim 10 jaar op de locatie Leeuwarden, en ben nu bijna 17 jaar luchtverkeersleider. Het uitdagende van deze werkplek is het opereren met F16’s en F35’s, de ambulancehelikopter voor de Waddeneilanden en straks ook de MQ9. Verschillende belangen en snelheden en die moet je dan in goede banen leiden.
Daarnaast hebben we ieder jaar de grote oefening Frisian Flag, waarbij er in internationaal verband wordt geoefend vanaf Leeuwarden. De verschillende vliegtuigen, de drukte, de sfeer die er dan heerst op het veld. De verantwoordelijkheid over al die vliegtuigen hebben: dat geeft nog steeds een kick.
Lijkt de baan van Joost jou ook te gek? Check dan hieronder de vacature.