Welke vaardigheden heb je nodig als simulator training operator?
‘In dit werk moet je veel luisteren, praten en invoeren tegelijk. Dat is best moeilijk in het begin, maar hoe meer je het doet, hoe beter dat multitasken gaat. Je zit met een hele rij beeldschermen voor je, waarop de info voor soms wel vijftien vliegtuigen tegelijk te zien is. Je moet dus continu filteren: welke informatie is voor mij? Ook moet je snel kunnen schakelen en goed kunnen focussen, want vaak ben je voor meerdere vliegtuigen tegelijk piloot. Zelf vind ik dat geweldig. Intensief is het natuurlijk ook, dus we houden geregeld pauze.’
Welke opleiding heb jij gedaan?
‘Ik heb op het Scheepvaart en Transportcollege de mbo-opleiding Aviation Operations Officer gedaan. Ik liep stage op Rotterdam airport en bij Transavia, en vond het allemaal superinteressant. Na mijn eerste baan bij de havendienst op Rotterdam the Hague Airport ben ik voor KLM gaan werken, ik deed de afhandeling van privéjets. Ik regelde alles, van catering tot een trap, van het taxivervoer tot het lossen van de bagage, en van het tanken tot het legen van de toiletten. Maar toen een collega overstapte naar LVNL, werd ik nóg enthousiaster van zijn verhalen.’
Wat maakt het zo leuk om te werken als simulator training operator?
‘Het is geweldig om zo nauw betrokken te zijn bij het opleiden van luchtverkeersleiders. Ik hou van de verantwoordelijkheid, van een beetje druk en uitdaging. Wij helpen om de overgang van sim-training naar de werkelijkheid zo klein mogelijk te maken. Dat is mega interessant.
En daarnaast is de sfeer onderling heel goed. Iedereen kent elkaars sterke kanten, en leert van elkaar. Is er bijvoorbeeld iemand nodig die als training moet proberen een verkeersleider van zijn werk te houden, dan weten we precies wie we daarvoor moeten hebben!’