Floortje werkt als lead engineer bij het Beheerteam van de afdeling Gebouwen, Service en Infrastructuur. Dat betekent dat zij samen met haar collega’s verantwoordelijk is voor al het vastgoed, de installaties, ondergrondse netwerken, behuizingen en andere ‘vaste’ objecten van LVNL.
Gebouwbeheer bij LVNL: is dat vooral werk aan kantoren en verkeerstorens?
‘Oh nee. Ik kan maar weinig bedrijven of organisaties bedenken die zo’n diverse verzameling aan vastgoed, installaties en constructies in gebruik hebben als LVNL.
Natuurlijk beheren we het hoofdkantoor en de verkeerstorens, maar ook op de andere luchthavens in Nederland staan installaties of gebouwen van LVNL. En die vragen allemaal om onderhoud. Ze moeten regelmatig geschilderd, gerepareerd of vervangen worden - of het nu gaat om een fundering of het topje van een verkeerstoren.’
Hoe kwam je bij de afdeling Beheer van LVNL terecht?
‘Ik heb Civiele Techniek gestudeerd aan de Technische Universiteit in Delft en ben daarna bij een aannemer aan de slag gegaan. Zo ben ik ook met LVNL in aanraking gekomen: wij werden gevraagd om een project uit te voeren. Tijdens dat project had ik veel overleg met het beheerteam en werd ik heel enthousiast over LVNL. Na een paar goede gesprekken en een sollicitatie ben ik in april 2022 overgestapt. En die opdrachtgever van toen is nu mijn collega!’
Hoe ziet jouw werkdag als lead engineer eruit?
‘Dat verschilt enorm. Soms ben ik een dag aan het overleggen, dan weer worden we naar een locatie geroepen om advies te geven. Of ik ben druk met het ontwerpen van een nieuwe constructie, of buiten controles aan het doen bij een project. Het meeste werk speelt zich af tijdens kantooruren, maar soms werk je ook op andere tijden. Het grote voordeel is dat het LVNL-gebouw 24 uur per dag open is, en alle faciliteiten er zijn om 24/7 je werk te kunnen doen.’
Hoe zou je jouw werk bij Beheer in drie woorden omschrijven?
‘Uitdagend, divers en uniek. Vooral dat laatste maakt het werken bij LVNL bijzonder. Er is geen organisatie die iets vergelijkbaars doet. De systemen die worden gebruikt, de installaties en constructies die nodig zijn, ons werkterrein op de luchthaven, er zijn zóveel verschillende expertises nodig om het luchtverkeer veilig te managen. Dat betekent ook dat je heel vaak en intensief moet samenwerken met collega’s van andere afdelingen.’
Hoe ziet die samenwerking er in de praktijk uit?
‘We werken nu bijvoorbeeld samen met Communication, Navigation, Surveillance and Infrastructure, de afdeling waar het Instrument Landing System onder valt. De systemen moeten worden vernieuwd, maar daarvoor moet ook de fundering van de antennes worden vervangen.
En het is belangrijk dat de behuizingen van die systemen meteen gebruiksklaar worden gemaakt. Daarnaast zijn er nog veel meer partijen betrokken bij dit soort projecten. Op die manier wordt een planning al gauw complex. En dat is dan weer een mooie uitdaging.’