Blaast de airco alleen maar warme lucht? Doet de lift het niet meer? Of is er een baken uitgevallen? Dan is de kans groot dat installatietechnicus Marco in actie komt. Of het nu kleine of grote storingen zijn, voor facilitaire of operationele systemen; samen met zijn collega’s van Onderhoud, Realisatie en Verbouwingen zorgt hij ervoor dat de boel snel weer draait als voorheen.
Hoe kwam je bij LVNL terecht?
‘Ik werkte voor een installatiebureau als projectleider klimaattechniek. Met dat bedrijf ging het niet lekker, dus toen een vriend me vertelde dat ze bij LVNL op zoek waren naar elektrotechnici en werktuigbouwkundigen, heb ik direct mijn kans gegrepen. Inmiddels werk ik nu zeven jaar bij LVNL. En geen dag daarvan is saai geweest!’
Wat is jouw functie?
‘Ik ben installatietechnicus bij Onderhoud, Realisatie en Verbouwingen. In de praktijk werk ik vooral aan elektrische installaties, maar ook werktuigbouwkundige- of bouwkundige problemen pak ik aan. Het is handig als je hier van alle markten thuis bent, dan kun je inspringen waar dat nodig is. De grote projecten zetten we uit bij aannemers, die wij dan vervolgens begeleiden. Ons werk is enorm divers: alles wat bij LVNL vast staat, beweegt of stroom verbruikt, moet blijven werken.’
Op welke locaties werk je als installatietechnicus bij LVNL?
‘We voeren opdrachten uit en verhelpen storingen door het hele land. Dat betekent dat we soms overnachten in een hotel, als het werk bij Maastricht of Groningen Airport is bijvoorbeeld. Nu is er bijvoorbeeld een storing bij een baken in Zeeland. Dan springen wij weer in de auto. Het meeste werk is echter op Schiphol.’
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
‘Ik begin meestal om 06:45 uur, een tijd die in de bouw gebruikelijk is. Wij krijgen facilitaire en operationele storingen door via het systeem. Storingen aan de verkeersleidingssystemen gaan altijd voor: als die binnenkomen gaan we meteen rennen. Het kan zijn dat een kapotte airco in een vergaderzaal dan even moet wachten.
Over het algemeen ben ik zo tussen 15:00 uur en 16:00 uur klaar. Dat is natuurlijk anders bij calamiteiten: dan werken we net zo lang door tot het probleem is opgelost. Ook werken we soms ’s avonds of ’s nachts, omdat het dan het minst storend is om systemen even plat te leggen voor onderhoud.’
Hoe zou je jouw werk als installatietechnicus in drie woorden omschrijven?
‘Afwisselend, omdat wij onderhoud plegen, projecten begeleiden én storingen oplossen. Uitdagend omdat we soms onder flinke druk staan om een oplossing te bedenken. En tot slot is het woord ‘samenwerking’ bij ons belangrijk: we werken hier met negen technici, die altijd voor elkaar klaarstaan.’
Welke dag vergeet je nooit meer?
‘Ik werkte nét voor LVNL, toen op een loeihete zomerdag de koelinstallatie van de verkeerstoren oververhit dreigde te raken. De luchtverkeersleiders stonden op het punt om de boel te ontruimen en hun werk te hervatten in de noodverkeerstoren. Dat zou betekenen dat het luchtverkeer tijdelijk moest worden stilgelegd. Dat heeft nogal wat consequenties!
Ik heb toen een monteur naar de bouwmarkt gestuurd en met een paar simpele sproeiers hebben de temperatuur weer naar beneden gekregen en die ontruiming weten te voorkomen. Daarmee hebben we heel wat problemen en kosten bespaard.’