André, projectmanager iCAS:
“Om je een idee te geven van de omvang van dit project: door heel Europa werken honderden mensen aan iCAS en opgeteld gaan er meer dan een miljoen programmeer-uren in zitten. Alsof je vanaf de grond een wolkenkrabber neerzet, maar dan digitaal.”
Wat ga je doen als je bij iCAS komt werken?
‘Dan ga je werken aan het nieuwe hart van de luchtverkeersleiding. Het programmeren van de kern van het systeem is uitbesteed, maar we hebben softwaretesters nodig die samen met de luchtverkeersleiders het hele systeem doorlopen. Ook het ontwerpen en programmeren van de gebruiksomgeving (I/O-interface) via Rules & Adaptation doen we hier zelf. Die wordt nu zo ingericht, dat het zoveel mogelijk lijkt op het systeem dat we gewend zijn om te gebruiken. Dat blijft dus herkenbaar als je oude vertrouwde auto, maar onder de motorkap zit dan heel nieuwe manier van aandrijving, zo kun je dat zien.
Na de ingebruikname verhuizen we terug naar het hoofdgebouw en zal het systeem verder worden aangepast om aan te sluiten bij de ontwikkelingen in Europa. Het nieuwe gebouw wordt dan verder ingericht als trainingscentrum en contingency centrum. Daarmee kunnen we, in geval van een noodsituatie, altijd onafhankelijk van het hoofdgebouw blijven doorwerken.’
Naar wat voor mensen is iCAS op zoek?
‘Wij zoeken goede business analisten en systeemspecialisten die de wensen van luchtverkeersleiders kunnen inventariseren en vertalen naar de bouwers. Daarnaast zijn we op zoek naar gedreven medewerkers voor de realisatie van Rules & Adapation, om de systemen te testen en dit verder te automatiseren.
Als je van een opleiding in de luchtvaart komt, zoals Aviation in Amsterdam of de faculteit Lucht- en Ruimtevaart van de TU Delft, heeft dat zeker een voordeel. Dan kun je wat sneller op stoom komen in de organisatie omdat je een goed, breed beeld van de luchtvaart hebt. Ook piloten die nog geen plek hebben gevonden als piloot, zijn bij ons zeer welkom. En natuurlijk technici van andere technische opleidingen. Belangrijk is dat je naast de juiste technische vaardigheden ook beschikt over goede ‘soft skills’, zoals communicatievaardigheden.
Je bent vaak de spil tussen technici, luchtverkeersleiders en programmeurs, en goed kunnen overleggen is dan essentieel.’
Wat maakt het zo leuk om voor iCAS te werken?
‘Dit project is ontzettend omvangrijk en complex. Het gebeurt niet vaak dat je aan zo’n megaproject kunt meewerken. We zijn er nu elf jaar mee bezig, en over twee jaar hopen we met de eerste fase klaar te zijn. Daarna gaan we doorontwikkelen, om de luchtverkeersleiding in Europa verder te verbeteren. Ook werken we verder aan aanpassingen die de hinder voor omwonenden gaan verminderen. Zo werk je met iCAS dus ook aan meer leefbaarheid. En omdat iCAS doorwerkt op alle andere systemen binnen S&I, is samenwerking hier het sleutelwoord.’
Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!